Strona główna    Kontakt z Redakcją NFA    Logowanie  
Szukaj:

Menu główne
Aktualności:
Gorący temat
NFA w mediach
NFA w opiniach
Jak wspierać NFA
Informacje

Linki

Rekomenduj nas
Redakcja
Artykuły
Nowości
Europejska Karta     Naukowca
Patologie środowiska     akademickiego
Oszustwa naukowców
Mobbing w środowisku     akademickim
Etyka w nauce i edukacji
Debata nad Ustawą o     Szkolnictwie Wyższym
Perspektywy nauki i     szkolnictwa wyższego
Czarna Księga     Komunizmu w Nauce i     Edukacji

Wszystkie kategorie
Inne
Reforma Kudryckiej
Postulaty NFA
Reformy systemu nauki
WHISTLEBLOWING
NFA jako WATCHDOG
NFA jako Think tank
Granty European Research Council
Programy,projekty
Kij w mrowisko
Kariera naukowa
Finanse a nauka
Sprawy studentów
Jakość kształcenia
Społeczeństwo wiedzy
Tytułologia stosowana
Cytaty, humor
Listy
Varia
Czytelnia
Lustracja w nauce i edukacji
Bibliografia NFA - chronologicznie
Subskrypcja
Informacje o nowościach na twój e-mail!
Wpisz swój e-mail i naciśnij ENTER.

Najczęściej czytane
Stanowisko NIEZAL...
Tajne teczki UJ, ...
Mobbing uczelniany
Darmowy program a...
Amerykańska konku...
Inna prawda o ucz...
Powracająca fala ...
O nauce instytucj...
Jasełka akademick...
Urodzaj na Akadem...
Menu użytkownika
Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!
Strefa NFA
Statystyki

użytkowników: 0
gości na stronie: 9


Polecamy

NFA na Facebook'u

Ranking Światowych Uczelni 2009







Artykuły > Kariera naukowa w Polsca i w świecie > ZABŁYSNĄĆ NIM ZEGAR BIOLOGICZNY PRZYŚPIESZY
Ewa Kostarczyk

ZABŁYSNĄĆ NIM ZEGAR BIOLOGICZNY PRZYŚPIESZY



Nawiązując do wypowiedzi dr Leszka Rychlewskiego (Nauka w Polsce, 2004) o najbardziej kreatywnym okresie czasu naukowca w przedziale między 20. a 30. rokiem życia pragnę podać nieco nieubłagalnych faktów z dziedziny psychologii klinicznej i neurofizjologii podtrzymujących tezę przedmówcy.

Fakty: Drobne luki pamięciowe zaczynają zauważać czterdziestolatkowie. Czasem zdarza się to nawet wcześniej... Z reguły, są to drobne wpadki wskazujące na znaczny stan roztargnienia: znowu nie wiem gdzie są te klucze?, po co tu przyszedłem, coś chciałem, ale co?
Pamięć jest bardzo niejednorodnym procesem opartym na interakcyjnym funkcjonowaniu wielu struktur mózgowych. Podczas gdy pamięć deklaratywna, czyli świadoma, która dotyczy faktów, wyobrażeń a także epizodów zdarzeń życiowych może pracować nienagannie, wyraźne deficyty dadzą się zauważyć w zakresie pamięci proceduralnej, obejmującej uczenie praktycznych umiejętności, wytwarzanie klasycznych odruchów oraz optymalizowanie reakcji drogą wcześniejszego doświadczenia. Zatem typ zastosowanych w badaniach pomiarów wyznacza stopień osłabienia pamięci długotrwałej.
W różnorodnych metodologicznie badaniach psychologicznych ustalono, że u 50-latków można już mówić o istotnym obniżeniu funkcji poznawczych w zakresie odtwarzania listy słów oraz opowiadań. Zgodnie z wynikami tych badań, większość testów psychologicznych które badają funkcje poznawcze posiada odrębne normy dla osób powyżej 60 roku życia.
Wyniki badań psychologicznych znalazły potwierdzenie w eksperymentalnych badaniach na zwierzętach. Stwierdzono w nich poważne dysfunkcje mieliny otaczającej wypustki nerwowe, co przekłada się na zwolnienie szybkości przewodzenia impulsu nerwowego. Wyniki eksperymentów na zwierzętach potwierdzają obserwowany spadek zmielinizowania struktur podkorowych w mózgu człowieka co może tłumaczyć spowolnienie umysłowe, spadek czujności oraz tendencje do zapominania.

Recepty: Bywają jednak 75-latki aktywni fizycznie, intelektualnie i towarzysko, którym sprawności umysłowej zazdrości niejeden 60-latek. Nie oznacza to jednak, że każda praca intelektualna gwarantuje taki sukces.



strony: [1] [2]
nfa.pl

© 2007 NFA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
0.029 | powered by jPORTAL 2