Strona główna    Kontakt z Redakcją NFA    Logowanie  
Szukaj:

Menu główne
Aktualności:
Gorący temat
NFA w mediach
NFA w opiniach
Jak wspierać NFA
Informacje

Linki

Rekomenduj nas
Redakcja
Artykuły
Nowości
Europejska Karta     Naukowca
Patologie środowiska     akademickiego
Oszustwa naukowców
Mobbing w środowisku     akademickim
Etyka w nauce i edukacji
Debata nad Ustawą o     Szkolnictwie Wyższym
Perspektywy nauki i     szkolnictwa wyższego
Czarna Księga     Komunizmu w Nauce i     Edukacji

Wszystkie kategorie
Inne
Reforma Kudryckiej
Postulaty NFA
Reformy systemu nauki
WHISTLEBLOWING
NFA jako WATCHDOG
NFA jako Think tank
Granty European Research Council
Programy,projekty
Kij w mrowisko
Kariera naukowa
Finanse a nauka
Sprawy studentów
Jakość kształcenia
Społeczeństwo wiedzy
Tytułologia stosowana
Cytaty, humor
Listy
Varia
Czytelnia
Lustracja w nauce i edukacji
Bibliografia NFA - chronologicznie
Subskrypcja
Informacje o nowościach na twój e-mail!
Wpisz swój e-mail i naciśnij ENTER.

Najczęściej czytane
Stanowisko NIEZAL...
Tajne teczki UJ, ...
Mobbing uczelniany
Amerykańska konku...
O nauce instytucj...
Inna prawda o ucz...
Powracająca fala ...
Urodzaj na Akadem...
Darmowy program a...
Jasełka akademick...
Menu użytkownika
Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!
Strefa NFA
Statystyki

użytkowników: 0
gości na stronie: 131


Polecamy

NFA na Facebook'u

Ranking Światowych Uczelni 2009







Artykuły > Kariera naukowa w Polsca i w świecie > O kłopotach w awansowaniu młodych naukowców
Khmara

O kłopotach w awansowaniu młodych naukowców – autorskie podsumowanie dyskusji


1. Wprowadzenie
NFA wyraża zaniepokojenie, że problemem ‘kłopotów w awansowaniu młodych naukowców’ zajmują się osoby, które młodymi naukowcami już dawno nie są, ponadto z racji swego obecnego umocowania w kierowniczych strukturach akademickich raczej już same nie awansują. Problemy z awansem młodych naukowców należy uznać za systemowe i wszystko wskazuje na to, że osoby najbardziej zainteresowane utrzymaniem obecnych struktur organizacyjnych nauki w Polsce najbardziej się do powstania tych problemów przyczyniły, a przynajmniej nic dotąd nie uczyniły, by im zapobiec – mimo posiadania takich możliwości.

Sprawa awansu akademickiego jest żywotną kwestią dla rozwoju naszego kraju, ponieważ z tym wiąże się wykorzystanie potencjału jednostek najbardziej twórczych.

2. Karta Praw Naukowców

Nowa ustawa o szkolnictwie wyższym nie rozwiązuje żadnych problemów, związanych z dotychczasowymi patologiami zatrudniania i finansowania pracowników naukowych, a wręcz negatywne zjawiska utrwala. Zdumienie budzi całkowity brak zainteresowania twórców tej ustawy Europejską Kartą Praw Naukowców, która została potraktowana przez Komisję Europejską jako naturalne rozszerzenie procesu bolońskiego i która wyznacza standardy dobrej praktyki w zatrudnianiu, awansowaniu i finansowaniu naukowców. Niechęć do wprowadzenia w życie zaleceń Karty jest równoznaczna z niechęcią do wprowadzenia jakichkolwiek zmian w dotychczasowym systemie, który dzieli pracowników naukowych na wąską grupę uprzywilejowanych i całą resztę, którą próbuje się pozbawić wszelkich praw.

3. Habilitacja

W obecnym systemie awansu akademickiego tworzy się grupa ‘nieudaczników’, czyli osób, które z różnych powodów nie zrobiły w terminie wymaganej habilitacji. Posiadanie lub nie formalnej kwalifikacji, jaką jest habilitacja, staje się ważniejsze niż wielkość udokumentowanego dorobku naukowego i rzeczywiste kwalifikacje merytoryczne, których nikt naprawdę nie ocenia. Z braku habilitacji musiał się również w Sejmie tłumaczyć obecny Rzecznik Praw Obywatelskich. Istnieje wprawdzie przepis, pozwalający nadać stopień doktora habilitowanego za całokształt dorobku, ale jest to przepis od lat martwy. Istnieje natomiast wyraźna tendencja do usuwania z uczelni osób o dużym dorobku i faktycznie naukowo samodzielnych, które tego stopnia nie posiadają.



strony: [1] [2] [3]
nfa.pl

© 2007 NFA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
0.032 | powered by jPORTAL 2