Strona główna    Kontakt z Redakcją NFA    Logowanie  
Szukaj:

Menu główne
Aktualności:
Gorący temat
NFA w mediach
NFA w opiniach
Jak wspierać NFA
Informacje

Linki

Rekomenduj nas
Redakcja
Artykuły
Nowości
Europejska Karta     Naukowca
Patologie środowiska     akademickiego
Oszustwa naukowców
Mobbing w środowisku     akademickim
Etyka w nauce i edukacji
Debata nad Ustawą o     Szkolnictwie Wyższym
Perspektywy nauki i     szkolnictwa wyższego
Czarna Księga     Komunizmu w Nauce i     Edukacji

Wszystkie kategorie
Inne
Reforma Kudryckiej
Postulaty NFA
Reformy systemu nauki
WHISTLEBLOWING
NFA jako WATCHDOG
NFA jako Think tank
Granty European Research Council
Programy,projekty
Kij w mrowisko
Kariera naukowa
Finanse a nauka
Sprawy studentów
Jakość kształcenia
Społeczeństwo wiedzy
Tytułologia stosowana
Cytaty, humor
Listy
Varia
Czytelnia
Lustracja w nauce i edukacji
Bibliografia NFA - chronologicznie
Subskrypcja
Informacje o nowościach na twój e-mail!
Wpisz swój e-mail i naciśnij ENTER.

Najczęściej czytane
Stanowisko NIEZAL...
Tajne teczki UJ, ...
Mobbing uczelniany
Amerykańska konku...
O nauce instytucj...
Inna prawda o ucz...
Powracająca fala ...
Urodzaj na Akadem...
Darmowy program a...
Jasełka akademick...
Menu użytkownika
Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!
Strefa NFA
Statystyki

użytkowników: 0
gości na stronie: 117


Polecamy

NFA na Facebook'u

Ranking Światowych Uczelni 2009







Gorący temat: Uchwała KRUP w sprawie reformy

Gorący temat: Uchwała Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich z dnia 27 marca 2009 roku w sprawie dokumentu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Partnerstwo dla Wiedzy - Nowy model zarządzania szkolnictwem wyższym



Konferencja Rektorów Uniwersytetów Polskich uważa, że zmiany zarządzania szkolnictwem wyższym winny wynikać ze strategii rozwoju szkolnictwa wyższego. Dokumenty cząstkowe mogą jedynie pogłębić niespójność rozwiązań.

Generalna przebudowa szkolnictwa wyższego wymaga ścisłej, partnerskiej współpracy obu głównych aktorów: ministra i środowiska wyższych uczelni, opartej na zaufaniu i przejrzystości działań.

Przedstawione w załączniku do uchwały uwagi ogólne i szczegółowe do dokumentu przedstawionego przez MNiSzW powinny być odczytywane w kontekście powyższych ogólnych stwierdzeń.


KONFERENCJA REKTORÓW UNIWERSYTETÓW POLSKICH
Uniwersytet Śląski w Katowicach, ul. Bankowa 12, 40-007 Katowice
Przewodniczący: prof. zw. dr hab. Wiesław Banyś


Uchwała nr 226 Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich z dnia 27 marca 2009 roku w sprawie dokumentu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Partnerstwo dla Wiedzy - Nowy model zarządzania szkolnictwem wyższym


Konferencja Rektorów Uniwersytetów Polskich uważa, że zmiany zarządzania szkolnictwem wyższym winny wynikać ze strategii rozwoju szkolnictwa wyższego. Dokumenty cząstkowe mogą jedynie pogłębić niespójność rozwiązań.

Generalna przebudowa szkolnictwa wyższego wymaga ścisłej, partnerskiej współpracy obu głównych aktorów: ministra i środowiska wyższych uczelni, opartej na zaufaniu i przejrzystości działań.

Przedstawione w załączniku do uchwały uwagi ogólne i szczegółowe do dokumentu przedstawionego przez MNiSzW powinny być odczytywane w kontekście powyższych ogólnych stwierdzeń.
prof. zw. dr hab. Wiesław Banyś
Przewodniczący Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich
Rektor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach


Załącznik do uchwały nr 226

Uwagi ogólne:

1.    Szkolnictwo wyższe i nauka w Polsce potrzebują tak zdecydowanego wsparcia finansowego jak i zmian oraz stabilności przepisów regulujących ich działanie.

2.    Nade wszystko potrzebują także wyraźnej wizji swojego rozwoju i określenia strategii realizacji zamierzonych celów.
3.    Reformowanie jakiegokolwiek systemu bez wyznaczenia kierunku jego rozwoju i strategii działania jest niecelowe jest zatem rzeczą konieczna, aby jakiekolwiek zmiany w systemach szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce były poprzedzone wypracowaniem kierunku ich rozwoju i strategii jego realizacji, które znajda odzwierciedlenie w nowych ustawach o szkolnictwie wyższym i nauce.

4.    Nie można zatem także, z tego punktu widzenia, dokonywać zmian cząstkowych, gdyż tak szkolnictwo wyższe jak i nauka, stanowiąc złożone systemy, powinny być analizowane i reformowane w sposób całościowy a nie cząstkowy i częściowy i nie na krotki okres czasu. Brak oglądu całości i propozycji zmian całego systemu w dłuższej perspektywie czasowej może spowodować deformacje w poszczególnych jego częściach i może nie tylko nie przynieść pożądanych skutków, ale wręcz może przynieść skutki odwrotne od planowanych.
5.     Z tego punktu widzenia powinniśmy wstrzymać się z propozycjami zmian quasi-systemowych do czasu wypracowania i ustanowienia finalnej wersji strategii i przełożenia jej na stosowne akty prawne.
6.    Uwagi te dotyczą wszystkich dotychczas proponowanych przez MNiSzW pakietów reform – 5 ustaw z końca ub. r. oraz 3 ostatnich
7.     Poniżej nie odnosimy się w naszym stanowisku do wszystkich przedstawionych pakietów zmian, gdyż KRASP podjął już stosowne uchwały w tej materii, które reprezentują także nasze stanowisko a tylko do ostatnio przedstawionego pakietu Partnerstwo dla wiedzy: Nowy model zarządzania szkolnictwem wyższym.
8.     Przedłożone propozycje powinny być spójne z pozostałymi w/w pakietami proponowanych zmian i stanowić względną całość (z tego punktu widzenia np. Część Poprawa jakości Kształcenia przedłożonego pakietu bardziej kwalifikuje się jako element pakietu Partnerstwo dla wiedzy: Założenia reformy studiów i praw studenckich a pkt. 6.16 z części Poprawa jakości kształcenia powinien się raczej znaleźć w części Uproszczenie finansowania szkół wyższych) a szczegółowość ich opisu powinna być porównywalna  (por. np. mocno zróżnicowaną szczegółowość prezentacji części Poprawa jakości kształcenia i części Optymalizacja sposobu funkcjonowania organizacji przedstawicielskich i kontrolnych).


nfa | 30.03.2009 nfa.pl |
BLOGI
Józef Wieczorek
Publikacje NFA
DROGI I BEZDROŻA NAUKI W POLSCE
MEDIATOR AKADEMICKI
Etyka i Patologie
Patologie akademickie pod lupą NFA
Patologie akademickie po reformach
Kryzys uniwersytetu w ujęciu polemicznym z Prof. Piotrem Sztompką
Wielki Jubileusz Uniwersytetu Jagiellońskiego A.D. 2014
Konstytucja RP
Rozdzial II WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA
Art. 54.
1. Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji
Humor akademicki
Ankieta

aktualnie nie jest prowadzona żadna ankieta

Partnerzy


Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej






Kalendarz
Marzec
Nd Pn Wt Sr Cz Pt So
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 
© 2007 NFA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
0.031 | powered by jPORTAL 2