Strona główna    Kontakt z Redakcją NFA    Logowanie  
Szukaj:

Menu główne
Aktualności:
Gorący temat
NFA w mediach
NFA w opiniach
Jak wspierać NFA
Informacje

Linki

Rekomenduj nas
Redakcja
Artykuły
Nowości
Europejska Karta     Naukowca
Patologie środowiska     akademickiego
Oszustwa naukowców
Mobbing w środowisku     akademickim
Etyka w nauce i edukacji
Debata nad Ustawą o     Szkolnictwie Wyższym
Perspektywy nauki i     szkolnictwa wyższego
Czarna Księga     Komunizmu w Nauce i     Edukacji

Wszystkie kategorie
Inne
Reforma Kudryckiej
Postulaty NFA
Reformy systemu nauki
WHISTLEBLOWING
NFA jako WATCHDOG
NFA jako Think tank
Granty European Research Council
Programy,projekty
Kij w mrowisko
Kariera naukowa
Finanse a nauka
Sprawy studentów
Jakość kształcenia
Społeczeństwo wiedzy
Tytułologia stosowana
Cytaty, humor
Listy
Varia
Czytelnia
Lustracja w nauce i edukacji
Bibliografia NFA - chronologicznie
Subskrypcja
Informacje o nowościach na twój e-mail!
Wpisz swój e-mail i naciśnij ENTER.

Najczęściej czytane
Stanowisko NIEZAL...
Tajne teczki UJ, ...
Mobbing uczelniany
Amerykańska konku...
O nauce instytucj...
Inna prawda o ucz...
Powracająca fala ...
Urodzaj na Akadem...
Darmowy program a...
Jasełka akademick...
Menu użytkownika
Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!
Strefa NFA
Statystyki

użytkowników: 0
gości na stronie: 128


Polecamy

NFA na Facebook'u

Ranking Światowych Uczelni 2009







Oświadczenie NFA

 Oświadczenie NFA

 w sprawie negatywnych skutków reformowania edukacji w Polsce




Niezależne Forum Akademickie działające na rzecz podnoszenia jakości nauki i edukacji w Polsce z niepokojem monitoruje katastrofalny stan edukacji - od poziomu podstawowego do wyższego. Kolejne reformy systemu edukacji spowodowały obniżenie, zamiast podwyższenia rezultatów edukacji polskiej młodzieży na wszystkich szczeblach nauczania. Do tej pory nie wypracowano strategii rozwoju nauki i edukacji w Polsce, która by stanowiła kierunek działań dla nauki i edukacji pozytywnych i odpornych na poczynania nieodpowiedzialnych i niekompetentnych polityków pozostających okresowo u władzy. Ogromna ilość szkół, z nazwy wyższych, nastawiona jest na produkcję dyplomów o niklej wartości, a nawet bez wartości. System 'tytularny' nauki nastawiony jest na zdobywanie tytułów niewiele mających wspólnego z poziomem intelektualnym i moralnym ich posiadaczy, stąd w nauce sensu stricto liczy się tylko niewielka część etatowej kadry polskich uczelni. Nie było i nie ma nadal otwarcia na kadry wykluczone z polskiego systemu edukacji w czasach PRL i także w III RP, tak na poziomie szkół wyższych, jak i 'niższych', co jest ważną przyczyną dramatycznego obniżenia standardów nauki i edukacji.

Niestety monitoring skutków reform nie jest mile widziany przez decydentów, a protesty przeciwko wprowadzaniu rozwiązań szkodliwych dla edukacji są ignorowane. Szczególnie drastycznym przykładem takiej arogancji władzy jest stosunek minister edukacji (nomen omen) narodowej do protestów wobec 'reformowania' edukacji historii w liceach. Po zlekceważeniu, negatywnych dla takiej reformy, opinii wybitnych historyków, minister lekceważy protesty głodowe podejmowane w obronie polskiej szkoły przez zdeterminowanych opozycjonistów.

NFA wyraża poparcie dla głodujących i zwraca uwagę na szokujące wręcz podobieństwa relacji władza/obywatel do systemu PRL. W reformowaniu systemu edukacji i nauki potrzebny jest dialog, a reformy winny poprawiać, a nie pogarszać i tak kiepski stan rzeczy.

Reformy, które w konsekwencji prowadzą do utraty tożsamości narodowej i do obniżenia poczucia własnej wartości mogą jedynie przygotować młode pokolenie do pełnienia roli taniej siły roboczej dla bogatych hegemonów. Nie na taką rolę w Europie Polacy zasługują. Z taką wizją nowego społeczeństwa nie można się pogodzić.

Najwyższy już czas, aby duże państwo jakim jest Polska, poprzez należyty system edukacji i nauki zajęło należne miejsce wśród państw europejskich, a nie wegetowało na peryferiach.

Józef Wieczorek - prezes NFA

Maciej Horowski, Uniwersytet w Bialymstoku

Jurand Wojewoda, Uniwersytet Wroclawski

Maciej Krzystek, Australia

Artur Śliwiński, Warszawa (prof.)

Tomasz Barbaszewski, Kraków

Robert Kościelny, Szczecin

Leszek A. Gasieniec, University of Liverpool

Lucjan Strekowski Professor of Chemistry, Georgia State University Atlanta, USA

Stefan Sokołowski, UMCS, Lublin (prof.)

Paweł Mecner, Uniwersytet Szczeciński (prof.)

Zdzislaw M. Szulc,Professor. Department of Biochemistry & Molecular Biology, Medical University of South Carolina, USA.

Jerzy Nakiela, Tomaszów Mazowiecki

Stanisław Dubiski, Toronto (prof.)

Zbigniew Darzynkiewicz, Professor of Pathology, Medicine and Microbiology/Immunology, New York Medical College, USA

Józef Kapusta,Instytut Biotechnologii i Antybiotyków,Warszawa 

Marek Jan Chodakiewicz, Professor of History, The Institute of World Politics, Washington, USA

Jan Koziar, Uniwersytet Wrocławski

Józef Misiek, Kraków

Paweł Zagożdżon, Politechnika Wrocławska, Wrocław

Uprasza się o  umieszczanie uwag do oświadczenia w komentarzach i przesyłanie oświadczenia woli złożenia pod nim podpisu na adres jozef.wieczorek@interia.pl
 Forma podpisu: imie, nazwisko, instytucja, miasto (panstwo)    

nfa2010 | 01.04.2012 nfa.pl |
BLOGI
Józef Wieczorek
Publikacje NFA
DROGI I BEZDROŻA NAUKI W POLSCE
MEDIATOR AKADEMICKI
Etyka i Patologie
Patologie akademickie pod lupą NFA
Patologie akademickie po reformach
Kryzys uniwersytetu w ujęciu polemicznym z Prof. Piotrem Sztompką
Wielki Jubileusz Uniwersytetu Jagiellońskiego A.D. 2014
Konstytucja RP
Rozdzial II WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA
Art. 54.
1. Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji
Humor akademicki
Ankieta

aktualnie nie jest prowadzona żadna ankieta

Partnerzy


Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej






Kalendarz
Marzec
Nd Pn Wt Sr Cz Pt So
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 
© 2007 NFA. Wszelkie prawa zastrzeżone.
0.031 | powered by jPORTAL 2