AutorMaciej Panczykowski W niniejszym artykule stawiam tezę mówiącą, że wszystkie stanowiska kierownicze w nauce powinny być kadencyjne (niedożywotnie), a po upływie kadencji kierownik powinien być rozliczany z osiągnięć swego zespołu i od wyniku tego rozliczenia powinna zależeć dalsza jego kariera.
Uważam również (i to stanowi treść mojej drugiej tezy), że w każdym podsystemie społecznym, w którym znajduje się osoba o nim decydująca, musi istnieć system regulacji zwrotnej decydenta przez podwładnych
AutorJózef Wieczorek
O nauce polskiej należy pisać dobrze, albo wcale. Podobnie jak o zmarłych. Widocznie naukę polską traktuje się podobnie, i jest w tym sporo racji. Jej obecny stan to podobno skutek permanentnego 'niedożywienia' środkami finansowymi. Nie można temu zaprzeczyć. Ale jest też druga strona, nie mniej nieprzyjemna, odnosząca się do sfery moralnej.
Koń trojański, czy standard w nauce polskiej ?
Dr Trojan mutacją dr Elefanta ?
Nauka w Polsce jest zawirusowana
Autor Piotr Skubiszewski , Przewodniczący
Stowarzyszenia Młoda Socjaldemokracja
Stanowisko Stowarzyszenia Młoda Socjaldemokracja z dnia 17 stycznia 2005 r. w sprawie przeciwdziałania nepotyzmowi i protekcji na wyższych uczelniach państwowych
Dokumentacja sprawy Zofii Szychowskiej
Tekst: Zbyt dużo pytań
Autor: Zofia Szychowska
W Polsce układy rodzinno-towarzysko-zawodowe nabrały, niestety, cech patologicznych. W pewnych okolicznościach zamieniają się one w uczelniany sąd kapturowy nad niewygodnymi, bo krytycznie myślącymi pracownikami naukowymi.
tekst
i konsekwencje opublikowania tego tekstu:
Gazeta Wyborcza 19.02.2007
Świętokrzyskie: wykładowcy nie przyznali się do przyjęcia łapówek
Proces dwojga wykładowców Akademii Świętokrzyskiej, oskarżonych o przyjęcie korzyści majątkowych w zamian za łagodne potraktowanie studentów na zaliczeniach, rozpoczął się w poniedziałek w Sądzie Rejonowym w Kielcach. Oboje nie przyznali się do winy
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,53600,3930376.html
Autor Marcin Brynda
W toczącej się ostatnio na NFA (i nie tylko) dyskusji o naprawie polskiej nauki, często pojawia się postulat przejrzystości, czy też ogólnie pojętej transparencji. Nie wdając się w polemikę z wieloma innymi propozycjami, które przedstawiane są na tym forum celem rozwiązania rodzimych problemów akademickich, przejrzystość wydaje się być jednym z najbardziej ważnych (jeśli nie najważniejszym) dezyderatów wskazywanych jako niezbędny warunek zdrowego funkcjonowania systemu polskiej nauki. Nie chodzi tu tylko o przejrzystość w zakresie publikacji naukowych konkretnych naukowców; chodzi także, a może przede wszystkim, o przejrzystość przyznawania grantów naukowych, przejrzystość organizowania konkursów na stanowiska akademickie, przejrzystość jakości zajęć dydaktycznych itd..
Autor: Maciej Panczykowski Na łamach NFA, system polskiej nauki oceniany jest jako feudalny. Trudno się z tym nie zgodzić, z tym, że uważam, że gdy popatrzymy na zagadnienie nieco bardziej szczegółowo, sytuacja będzie jawić się jako bardziej skomplikowana.
W systemie polskiej nauki widać mieszankę elementów feudalnych, peerelowskich i kapitalistycznych, a wiodąca rola feudalizmu wskazuje niewątpliwie na zacofanie polskiej nauki.
Autor:Józef Wieczorek
Zainteresowaniem mediów cieszą się sprawy plagiatów na uczelniach, które nadal są plagą, mimo że ustawa o szkolnictwie wyższym z 2005 r. miała stanowić skuteczne narzędzie do walki z plagiatami, jak informowali rektorzy – twórcy tej ustawy.
Niestety jak do tej pory rektorzy nie są w stanie opanować tej plagi, co gorsza także wśród swoich członków !
Autor:Maciej Panczykowski A prawda jest taka, że mechanizmy polskiej nauki są wybitnie antydemokratyczne. Mamy do czynienia z dyktaturą jednej grupy interesów (często zapyziałej, szarej i słabo rozwiniętej, bo rodem z PRL). I to wszystko 17 lat po 1989 roku.
Rozdzial II WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI
CZŁOWIEKA I OBYWATELA
Art. 54.
1. Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji