Warning: unlink(online_g/18.206.83.160) [function.unlink]: No such file or directory in /home/nfadddij/www/main.php on line 802

Warning: file(online_g/204.236.220.47) [function.file]: failed to open stream: No such file or directory in /home/nfadddij/www/main.php on line 799
Niezależne Forum Akademickie

www.nfa.pl/

:: Uczelnia bez nauczania?
Artykuł dodany przez: nfa (2009-05-15 19:37:19)

Maciej Panczykowski

 

Uczelnia bez nauczania?

W wydaniu „Wiadomości” z dnia 13 maja 2009 roku Rektor Uniwersytetu Warszawskiego, Pani Katarzyna Chałasińska-Macukow była łaskawa wypowiedzieć zdanie o takim znaczeniu:

Nauczyciele nie są od tego, by uczyć, ale od tego, by stwarzać studentom warunki do samodzielnej nauki.

Bardzo zdumiewające jest to zdanie, gdyż wiadomo już co najmniej od Starożytności, że nauczyciel powinien przekazywać uczniowi wiedzę (w końcu od tego jest i za to pobiera wynagrodzenie), choć uczeń powinien też starać się samodzielnie powtarzać i przetwarzać przekazany materiał.

Myślę, że zgodzi się ze mną każda osoba mająca wiedzę (przygotowanie) pedagogiczne.

Niezależność, autonomia uniwersytetu jest, według mnie, bardzo dużą zaletą. Chodzi również o niezależność od szkodliwych i już skompromitowanych ideologii (np. od ideologii neoliberalnej).

Z przykrością zauważam w wypowiedzi Pani Rektor wpływy neoliberalne, które, przeniesione na edukację, mają przekonać, że nauczyciel (tak jak państwo) jest zbędny, a student funkcjonuje niczym samowystarczalna firma.

Tylko wtedy po co państwowa uczelnia? Po to, aby w 100% finansować prywatne folwarki naukowych gwiazd PRL-u?

Poza tym, uważam, że brak nauczycielskich wpływów dyscyplinujących niechybnie spowoduje kryzys moralny w grupie nabuzowanych, młodych ludzi.

Wiedza o potrzebach rozwijających się młodych ludzi jest według mnie dużo ważniejsza niż ideologia (nawet modna) wygodnie dorabiana albo do po-peerolwskiego braku kompetencji albo po prostu do niechciejstwa. Dorabianie ideologii odczytuję w ten sposób: nie uczę nie dlatego, że nie potrafię lub mi się nie chce, ale dlatego, że już jestem na anglosaskim Zachodzie.

Nie należy jednak mylić nowoczesności z degeneracją. Degenerację definiuję jako odejście od początkowych założeń. Na początku nauczyciel uczył. I na Zachodzie nauczyciel uczy. Nowocześnie.

Maciej Panczykowski – były student UW




adres tego artykułu: www.nfa.pl//articles.php?id=595